Po wstępnym stwierdzeniu infantylizmu i efemeryczności buntu młodzieży amerykańskiej ery rock and rolla zarysujemy pełen sprzeczności obraz bardziej świadomej w tym względzie kontestacji hipisowskiej w USA wywodzącej się z XIX-wiecznej koncepcji „obywatelskiego nieposłuszeństwa”, z dekadenckiego hedonizmu beatnikowskiej bohemy czy z neomarksizmu i negującej normy obyczajowo-etycznej społeczeństwa rozwiniętego kapitalizmu. Interesująca nas tu grupa rockowa MC5 z Detroit zostanie ukazana między innymi w kontekście Country Joe’go i zespołu The Fish jako przykład dosyć osobliwej fuzji neomarksizmu i hedonistycznego „bohemizmu”. Zarysujemy też jej dalszą, dość oryginalną ewolucję, kwestionującą sens rockowego politykierstwa oraz prowadzącą do sceptycyzmu światopoglądowego i coraz większego wyrafinowania muzycznego. Doniosłość artystyczno-socjopolityczną MC5 z tego okresu ukażemy, zestawiwszy Back in the USA, mało znany album grupy, z popularnym Born in the USA B. Springsteena, przewartościowującym jego ironiczną wieloznaczność w kierunku populistycznej apologii „amerykańskich wartości”. Dodatkowym, definitywnym argumentem na rzecz owej doniosłości będzie niewiele późniejszy High Time, ostatni premierowy album MC5.
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.