Data publikacji : 2024-05-24

MC5, czyli polityczno-muzyczne wiraże acid rocka

Abstrakt

Po wstępnym stwierdzeniu infantylizmu i efemeryczności buntu młodzieży amerykańskiej ery rock and rolla zarysujemy pełen sprzeczności obraz bardziej świadomej w tym względzie kontestacji hipisowskiej w USA wywodzącej się z XIX-wiecznej koncepcji „obywatelskiego nieposłuszeństwa”, z dekadenckiego hedonizmu beatnikowskiej bohemy czy z neomarksizmu i negującej normy obyczajowo-etycznej społeczeństwa rozwiniętego kapitalizmu. Interesująca nas tu grupa rockowa MC5 z Detroit zostanie ukazana między innymi w kontekście Country Joe’go i zespołu The Fish jako przykład dosyć osobliwej fuzji neomarksizmu i hedonistycznego „bohemizmu”. Zarysujemy też jej dalszą, dość oryginalną ewolucję, kwestionującą sens rockowego politykierstwa oraz prowadzącą do sceptycyzmu światopoglądowego i coraz większego wyrafinowania muzycznego. Doniosłość artystyczno-socjopolityczną MC5 z tego okresu ukażemy, zestawiwszy Back in the USA, mało znany album grupy, z popularnym Born in the USA B. Springsteena, przewartościowującym jego ironiczną wieloznaczność w kierunku populistycznej apologii „amerykańskich wartości”. Dodatkowym, definitywnym argumentem na rzecz owej doniosłości będzie niewiele późniejszy High Time, ostatni premierowy album MC5.

Słowa kluczowe:

rock and roll, acid rock, polityczność, kontestacja, ironia, wieloznaczność



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Akademii Mazowieckiej w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2, 09-402 Płock, pok. B4
wydawnictwo@mazowiecka.edu.pl
Uczelnia
Akademia Mazowiecka w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2
09-402 Płock
tel.: (24) 366 54 21
O platformie:
Copyright 2023 by Akademia Mazowiecka w Płocku
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP