Data publikacji : 2024-05-24

Organizacja edukacji szkolnej w Ukrainie w warunkach stanu wojennego (wybrane aspekty)

Abstrakt

Artykuł został poświęcony problematyce organizacji procesu nauczania w szkołach Ukrainy w warunkach inwazji rosyjskiej rozpoczętej 24 lutego 2022 r. Działania podjęte przez władze centralne oraz władze oświatowe w wyjątkowo ciężkiej sytuacji militarnej i społeczno-gospodarczej pozwoliły dzieciom i młodzieży szkolnej w krótkim czasie po wybuchu wojny na kontynuowanie nauki szkolnej w miejscach stałego bądź tymczasowego zamieszkania. Ukraińskie władze oświatowe podjęły także ważne decyzje dotyczące nauczycieli: wprowadzono zakaz przymusu nauczycieli do wykorzystywania urlopu bezpłatnego; umożliwiono nauczycielom korzystanie z bezpłatnych badań lekarskich na koszt zakładu oświaty; zakazano wprowadzania jakichkolwiek zmian w pensum nauczycieli bez ich zgody; dyrekcja szkoły została zobligowana do wspierania nauczycieli (w ramach posiadanych możliwości) w organizacji nauczania zdalnego. Niezwykle istotna dla systemu szkolnictwa stała się także pomoc wielu krajów europejskich przyjmujących rodziny ukraińskie oraz pomagających dzieciom i młodzieży szkolnej w podejmowaniu nauki. Wyjątkową
i znaczącą rolę w tym zakresie odegrała i nadal odgrywa Polska.

Słowa kluczowe:

edukacja, szkoła, nauczycieli, uczniowie, nauczanie



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Akademii Mazowieckiej w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2, 09-402 Płock, pok. B4
wydawnictwo@mazowiecka.edu.pl
Uczelnia
Akademia Mazowiecka w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2
09-402 Płock
tel.: (24) 366 54 21
O platformie:
Copyright 2023 by Akademia Mazowiecka w Płocku
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP