Data publikacji : 2024-05-24

Wpływ zaburzonej proksemiki na proces uczenia się języków obcych przez studentów uczelni wyższych podczas pandemii COVID-19

Agnieszka Szczepaniak-Olejniczak



Abstrakt

Tekst omawia wpływ proksemiki na efektywność uczenia się języków obcych przez studentów na przykładzie kształcenia zdalnego podczas pandemii COVID-19 oraz obowiązujących obostrzeń sanitarnych po powrocie do nauczania stacjonarnego. Na podstawie ankiety przeprowadzonej w 2021 roku wśród blisko 100 studentów jednej z państwowych uczelni w Polsce, sprawdzono wpływ izolacji (braku bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, innymi studentami i bliskimi) na efektywność uczenia się oraz samopoczucie studentów, odczucia studentów wobec nakazu utrzymywania dystansu społecznego, przypadki łamania tego nakazu, jak również wyniki studentów w nauce zdalnej. Okazuje się, że większość badanych uważa, że zajęcia zdalne utrudniają uczenie się, negatywnie ocenia konieczność izolowania się i utrzymywania dystansu społecznego i podkreśla, że źle to działa na ich samopoczucie i wyniki w nauce oraz łamie ten nakaz, by „normalnie funkcjonować”. Z drugiej strony większość przyznała też, że uzyskuje lepsze oceny zdalnie niż stacjonarnie, choć nie zawsze w uczciwy sposób, a oceny niezupełnie odzwierciedlają faktyczny
stan ich wiedzy. Należy uznać, że prawidłowe parametry proksemiczne są niezbędne dla właściwego funkcjonowania psychofizycznego oraz skutecznego kształcenia, a długotrwały brak bezpośredniej obecności nauczyciela i innych studentów oraz rozłąka z bliskimi negatywnie wpływają na proces uczenia się.

Słowa kluczowe:

zaburzona proksemika a glottodydaktyka, proksemika a uczenie się, kształcenie językowe w izolacji, proksemika a języki obce, lektoraty języków obcych, studenci a języki obce, proksemika a COVID-19



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Akademii Mazowieckiej w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2, 09-402 Płock, pok. B4
wydawnictwo@mazowiecka.edu.pl
Uczelnia
Akademia Mazowiecka w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2
09-402 Płock
tel.: (24) 366 54 21
O platformie:
Copyright 2023 by Akademia Mazowiecka w Płocku
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP