Data publikacji : 2024-05-24

Współczesny nauczyciel klas 1-4 w szkole podstawowej w Ukrainie (rzeczywistość i wyzwania)

Abstrakt

Artykuł został poświęcony problematyce organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasach 1-4 szkoły podstawowej w Ukrainie. Od roku 2018 r. rozpoczęto w tym kraju reformowanie systemu edukacji szkolnej w oparciu o koncepcję „Nowa ukraińska szkoła”. Jest to kolejny etap zmian w procesie nauczania i wychowania w Ukrainie według standardów obowiązujących w większości krajów Unii Europejskiej. Jednym z celów programu „Nowa ukraińska szkoła” jest także wszechstronne wspieranie nauczycieli w ich rozwoju indywidualnym i zawodowym. Do głównych filarów rozwoju zawodowego nauczyciela zaliczono: aktywną postawę nauczycieli w kontekście podniesienia własnych kompetencji i kwalifikacji; orientację nauczyciela na doświadczenie zawodowe i wiedzę; skupienie uwagi na ocenie działalności nauczyciela, którego podstawą jest obiektywna i życzliwa oraz wszechstronna pomoc
w jego rozwoju zawodowym ze strony władz oświatowych; ukierunkowanie nauczyciela na współpracę w kontekście własnego rozwoju zawodowego ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym zwłaszcza w obszarze nowych technologii pedagogicznych.

Słowa kluczowe:

nauczyciel, uczeń, szkoła, edukacja, reforma



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Cited by / Share


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Wydawca
Wydawnictwo Naukowe Akademii Mazowieckiej w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2, 09-402 Płock, pok. B4
wydawnictwo@mazowiecka.edu.pl
Uczelnia
Akademia Mazowiecka w Płocku
Plac Dąbrowskiego 2
09-402 Płock
tel.: (24) 366 54 21
O platformie:
Copyright 2023 by Akademia Mazowiecka w Płocku
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & Workfow by OJS/PKP